Saturday, December 25, 2010

berlari.

in the name of Allah azZaahir,


life is like a puzzle with it's difficulties and missing pieces. (unknown)

syukur dapat keluar berlari di bumi cinta yang ALLAH jadikan. sebelum ni, terperuk dengan kelas aircond sampai sejuk boleh buat tidur nyenyak je. okay senyap. haa, petang tadi ada program Ikram, explorace MPJBT. patutnya budak JB Tengah dengan Pontian je la kot yang pergi. tapi bila dah ada yang ajak dan nama program pulak explorace, memang la budak Senai ni gedik nak ikut sekali.

baiklah, secara overall nya memang dapat penat yang subhanallah serius. dapat clue checkpoint tak sempat nak menari nari macam kartun Blue's Clues, terpaksa berlari paling semangat sebab siapa cepat dia dapat dan semua kena pergi arah yang sama pulak tu. memang menguji stamina sungguhlah, dah turun berapa kilo pun kurang pasti. haila.

"wei, korang ni macam takde semangat langsung je. semangat la sikit budak Hidayah!" kumpulan Lady's Finger memang cepat semangat tapi cepat pulak turun semangatnya. nak buat macam mana, memang Azzah Atiqah Syifa' Muna memang macam tu. tapi poyo poyo kitorang pun, menang dapat nombor 1 antara semua kumpulan weh. eh, alhamdulillah.

dan bestnya explorace ni, sebab clue untuk ke checkpoint guna surah dan ayat dalam alQuran. pandai pandai la teka sendiri tempat tu kat mana. haa, benda ni yang buat aku tersentuh. sebab okay, analogi aku lah, explorace tu macam kehidupan. ada permulaan dan pengakhiran. dan diantaranya perjalanan. sepanjang tu, semua orang kena jadikan alQuran sebagai petunjuk sehinggalah akhirnya mendapat kemenangan abadi iaitu syurga Ilahi.

tapi masalahnya, manusia begitu ke? bukankah kebanyakannya masih berjalan di bumi ALLAH dengan sombong dan angkuh? (Luqman:18) dan cuma sebahagian kecil yang sedang berjalan di bumi ALLAH dengan hati yang merendah? (Furqan:63) haa ingat, kita ni cuma HAMBA. yang hanya diciptakan daripada setitis air mani yang hina, bahkan sangat hina. 

burtuQaly: explorace MPJBT serius terbaik lah! benda ni mengajar aku bahawa tanpa petunjuk, tak mungkin aku boleh hidup sehingga ke hari ini. terima kasih ALLAH atas kasih sayangMU :) kawan kawan, ayuh refleksi, muhasabah dengan iman masing masing okay!

0 positive.: