Tuesday, May 8, 2012

kembali.

dengan nama Allah yang menyayangi hamba hambaNya,

alhamdulillah masih dikurnia nafas dan nyawa.

070512, ketika aku sedang tadabbur ayat cinta Allah, terdengar bising adik adik. "kak Hafizah meninggal." masa ibarat berhenti berputar. tiba tiba aku tak senang duduk, resah. benarkah apa yang aku dengar? "kak Kimah, Dayah dengan Mairah pun ada. diorang accident." ya Allah semuanya yang aku pernah kenal. hati beristighfar.

aku menghabiskan tadabbur dengan hati yang dah pergi entah ke mana. lepas dapat confirmation dari adik, aku dah tak keruan. terus capai handphone, aku perlu telefon seseorang. "Amaq, Kimah macam mana?"

lepas dapat sedikit info, aku kuatkan diri dan terus telefon beberapa sahabat. masing masing terkejut dan tak percaya. sedangkan aku yang menelefon juga masih dalam mood menerima sahaja, belum mampu memproses. dan kemudian, aku online. aku yakin mesti news feed dah penuh cerita pasal ni. muka dah tak mengalir darah, hati sangat tak tenang. dan benarlah, Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Raji'un.

kemudian, tak berapa lama lepas tu, sahabat aku call. menceritakan selebihnya yang kurang aku tau. saat itu, hanya kepada Allah lah tempat bergantung. air mata mengalir, suara dah tak keluar. tetapi di sana, sahabat aku tenang saja menyampaikan. ya Allah lemahnya aku di hadapanMu.

dan aku berehat, mengadu pada Allah tentang segalanya.

11.15pm; "jom pergi BBU. tengok jenazah." alhamdulillah, aku Abah Umi Ansh Adbh yang masih belum tidur time tu, terus bersiap siap. tangan laju mencapai mana mana baju dan tudung yang dah siap iron, dan meluncur ke BBU. di sana, suasana pastinya sangat hiba. saat terpandang jenazah ditutupi kain batik dan kain putih, hati rasa sangat sayu. kerana, aku kenal orang yang ditutupi itu. bahkan pernah saling bergurau dan bersaing bersama.

bila baca yasin, suara tak keluar, pandangan jadi kabur, air mata mula berlinangan. banyak yang aku fikirkan. bagaimana kalau akulah sahabatnya, adik beradiknya, ibu bapanya. sungguh, aku tak tertanggung kesedihan itu. ya Allah dengan rahmat kasih sayangMu, berilah ketabahan kepada mereka sekeluarga.

lepas yasin, dan solat jenazah. ibu bapa arwah kak Hafizah akhirnya datang. melihat wajah tenang mereka, aku tahu mereka sudah redha. sejurus mengurus anak anak lain di HSA, harus pula berhadapan dengan  satu lagi dugaan yang lebih hebat. pedih rasanya. tetapi hanya Allah lah yang memberi kekuatan pada mereka.

kemudian, aku berpeluang melihat wajah arwah buat kali terakhir. air mata mengalir lagi. entah sudah kali ke berapa, mudah saja empangan ni runtuh. dan saat itu, tiada kata yang lebih sesuai melainkan hati yang berterusan istighfar kepadaNya. ya Allah, terima kasih atas peringatan ini.

"tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan." (alAnbiyaa':57)


dan usai majlis, aku dan family berangkat pulang. sampai di rumah 2am 080512. bila mata dipejam, terfikir arwah, terfikir sahabat yang di hospital. ada air yang mengalir. teringat muka ceria Hakimah. sambil memeluk bahu, dia berkata, "hai member PLKN kita!" moga moga awak diberi kesembuhan oleh Allah, Hakimah.

burtuQaly: ya Allah, jika kami mati, tempatkanlah kami dalam kalangan orang yang syahid dalam memperjuangkan agamaMu. - alfatihah buat arwah kak Hafizah.

4 positive.:

Mawar putih said...

Atiq.. pembetulan. Dekjah yang sudah kembali ke Rahmatullah. Amoi, akak dia yang Hanisah.

atqhamin said...

baik. thx bilon.

Happy Zainab said...

MasyaAllah..Post yg sangat haybat..menyentuh hati dan perasaan kita.. Subhanallah.. moga dapat diambil iktibar..

atqhamin said...

tidaklah haybat mane. haza min fadhli rabbi. ya insyaAllah, moga2 kta yg masih hidup mnjd hmba yg sedar.