Tuesday, October 23, 2012

18?

Dengan nama Allah yang menghadiahkan sisa waktu,


190912. Umur aku tepat 18 tahun.

Dan sekarang anda akan hairan, "Eh dah sebulan lebih. Asal baru nak entry birthday?" Haha. Ye, baru nak post hari ni sebab baru teringat. Time tuh tengah saat saat Minggu Haluan Siswa 4 hari yang mula dari 7.30 pagi sampai 11 malam yang sangat penat dan bukan dekat rumah untuk boleh update blog.

Kalau tengok arkib burtuqaly, tarikh 1909 ada satu je entry. Hokey takyah nak cek yang mana. Itu sangatlah tidak matang dan memalukan. Masih disimpan kemerepekan itu di kotak sejarah, harap dapat menjadi 'ibrah untuk diri sendiri pada akan datang. Moga moga.

Ehem. Ada apa dengan 18 tahun?

Ketika umur 18, Usamah bin Zaid menjadi panglima perang. Imam Bukhari menulis buku hebat "Qadhaya asSahabah wa Tabi'en' dan juga 'At Tarikh al Kabir'. Imam Syafie pula mengeluarkan fatwa. Abbas As Sisi menyertai Ikhwanul Muslimin. Dan, Ibnu Sina sudah menjadi doktor yang terkenal.


Lalu, Atiqah binti Aminuddin?
Uhuk uhuk! Baru makan gula gula HACKS dan tertelan.

Tak perlu cakap tentang perang. Tak perlu cakap tentang menulis buku. Tak perlu cakap tentang keluar fatwa. Tak perlu cakap tentang kerjaya. Tak perlu cakap nak capai muwasofat nafi'un li ghairihi yang last last sedangkan yang awal awal belum setel.

Astaghfirullahal 'Adzim ...

Aku ni bukan baru je umur 18 tahun. Aku dah 18 tahun! Tetapi berapa banyak amalku? Berapa banyak pula amal yang diterima? Berapa banyak dah dosaku? Berapa banyak pula dosa yang diampunkan?

“Tidak berganjak kedua dua kaki seorang hamba pada hari kiamat sehingga ia disoal mengenai umurnya; Pada perkara apakah ia habiskan? Ilmunya untuk apakah ia gunakan? Harta bendanya dari manakah ia peroleh dan pada apakah ia belanjakan? Tubuh badannya pada perkara apakah ia susutkan kemudaan dan kecergasannya?” (HR Tirmidzi)



Mampukah aku jadi scorer pada soalan itu nanti? T_T

burtuQaly: Buat anda yang istimewa di hati, yang baru mencapai umur baru; Selamat meningkat umur. Selamat meningkat juga iman dan amalnya. InsyaAllah.

0 positive.: