Saturday, October 13, 2012

malam.

Dengan nama Allah yang memuliakan hambaNya,

Najla dan Nabila di sekitar Jami'ah Yarmouk.

121012, Hari bulatan gembira. Hari mengupdate iman. Alhamdulillah, rasa basah sangat dengan peringatan. Rasa dihempap bertubi tubi. Rasa kena tembak dengan M16.

_____________________________

"Okeh, cuba kaitkan malam dengan diri kita, dari kaca mata tarbiyah."
"Malam kan banyak orang buat kejahatan. Kena hati hati."

"Humph ok. Tapi cuba lagi."
"Kena ada muraqib?"
Ketawa berhamburan. "Lain?"

"Macam ni lah, nampaknya semua dah blur. Okeh, malam kan signifikannya gelap, sunyi, ramai tidur. Hmm time tu, macam mana diri kita? Tarbiyah kita?

Contohnya, kita stay up. Semua tengah tidur ni. Lampu dah tutup. Dan masa tu tinggal kita dengan laptop je. Dalam waktu tu, apa apa je kita boleh buat. Tekan lah apa apa. Search lah apa apa. Takde sape pun tau. Langsung takde.

Hmm, jadi macam mana tarbiyah kita time sorang sorang tu?"

_____________________________


Dalam setiap tindakan. Dalam setiap perbuatan. Dalam setiap gerak geri. Adakah di dalam hati itu ada taqwa yang melindungi diri dari segala kemaksiatan yang dibenci? Allah ...

Dalam riwayat - Sayidina Umar RA pernah bertanya; "Apakah itu taqwa?" Ubay bin Kaab menjawab; “Pernahkah kamu melalui jalan berduri?” Umar menjawab; “Pernah!” Ubay menyambung, “Lalu apa yang kamu lakukan?” Umar menjawab; “Aku berhati-hati, waspada dan penuh keseriusan.” Maka Ubay berkata; “Maka demikian pulalah taqwa!"

"Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu." (AlHujurat:13)

burtuQaly: Allahurabbi, aku ini muliakah pada pandanganMu ..? T_T

2 positive.:

+ akufobia + said...

Pernah kena tembak dengan M16 ke ? Ooo . :)

atiqah aminuddin. said...

ish.. takdelah sampai ditembak. pernah menembak pki m16 je~ whee :D