Friday, November 26, 2010

alkisah.

in the name of Allah alWaajid,

alhamdulillah, selamat pulang ke Johor daripada Kedah. sesungguhnya nadwah sangat best! banyak sangat ilmu yang aku dapat, dapat jumpa kawan MUSLEH yang sangat ramai, dan paling penting dapat pengalaman pergi ke nadwah. :) haa, ini antara yang menarik untuk dikongsikan. tapi tak paksa, sebab entry ni sangat paaaanjaaang! moga bermanfaat untuk semua.



wakil sekolah.

pelajar yang pergi ada seramai 20 orang. 10 banin, 10 banat dan 2 orang guru pengiring. wakil banin; Saifullah, Huzaifah, Mursyid, Yaqin, Aminudin, Muaz, Irsyad, Farid, Aiman dan Farhan. wakil banat pulak; Nabila, Raihan, Atiqah, Fitriyyah, Awatif, Nadhirah, Maisarah, Syahirah, Ahidah dan Syaima. guru pengiring; Ustaz Iswan dan Ustazah Kartini.

sesungguhnya aku sangat rindu ukhuwah kita kita di sana. kalau ada yang sedih, mesti ada yang memujuk. kalau ada yang lemah semangat, mesti ada penguat semangat. kalau ada yang gurau terlebih, mesti ada yang mengingatkan. kalau ada yang tertidur, mesti ada yang kejutkan. memang ukhuwah kerana Allah itu akan tetap indah sampai bila bila kan?

perjalanan di jalan raya.

daripada Tol Jati, semua orang kena berjalan untuk makan pagi sebab semua dah lapar. jadi, memang takyah tipu la kan, sangat malu. dengan beg yang besar, pakaian bergantungan, semuanya nak kena bawak sekali. jalan dahlah jauh lepastu banyak kereta kat mana mana dan yang bestnya kat situ ada traffic light. memang tebal muka je masa jalan ramai ramai. haish.

TBC.

okay sebenarnya masih blur lagi dengan TBC tu sebenarnya stand for what. tapi program dia berunsurkan riadhah la. banat main macam macam. contohnya untuk hari pertama; batu sanad dan nombor. lepastu hari kedua; bom bom, jambatan dan tepuk tepuk. memang menarik paling. terbest setakat ni, batu sanad. hmm, tapi macam tak best sangat kalau nak main dekat sekolah sebab semua orang dah kenal kenalan, jadi senang la kan kalau nak main.

pidato masa senggang.

pidato ni tak kisah lah kan siapa siapa. sekolah Hidayah JB alhamdulillah hantar ramai wakil. tapi memang kena pandai tarik perhatian orang sebab ye lah masa senggang, contohnya, masa orang lain tengah makan dan masa penceramah tak datang lagi. pidato ni yang pastinya nak didik kepimpinan yang proaktif di sekolah nanti kot. insyaAllah.

tidur di asrama.

banat memang best la dapat tidur atas katil. sorang satu pulak kan, memang alhamdulillah banyak banyak. tapi ada kelemahan jugak lah. contohnya, memang banyak sangat nyamuk merata rata kacau orang tidur, sebab ada tingkap yang takde kaca. memang tahan la kan kena gigitan kejam yang dilakukan. ada yang sampai tak boleh tidur, dan ada yang tidur cuma beberapa minit je. lepastu ramai yang bangun awal untuk mandi sebab takboleh sambung tidur dah. agak tragis lah kejadian ni, tapi cuma untuk satu malam je lah. malam kedua okay sikit kot.

forum MPP.

ahli panel terdiri daripada peserta nadwah sendiri iaitu wakil sekolah dari Hidayah JB, Aman KB, al-Amin Gombak dan moderatornya al-Amin Bangi. antara isu yang dibangkitkan ialah masalah masalah sekolah, punca kenapa masalah berlaku dan cara untuk atasi. rupanya, memang masalah setiap sekolah akan sama walaupun sehebat mana.

pembentangan manifesto.

overall memang best. sebab dapat dengar apa perubahan yang pelajar nak buat untuk sekolah tercinta masing masing. menariknya, setiap pembentang manifesto sekolah mesti bentangkan ikut gaya berpidato dan menghabiskan pidato bila dah habis 7minit. lepastu, paling terbaik kalau takyah tengok teks dan slide dekat depan. memang akan menang la kalau macam tu. Hidayah JB dapat anugerah manifesto kedua terbaik. alhamdulillah.

MPP MUSLEH.

hmm, setiap sekolah mesti hantar 2 orang wakil, 1banin dan 1banat. ada 15 calon banin dan 15 calon banat untuk diundi. tugas MPP MUSLEH ni entahlah ek. tapi diorang mewakili MUSLEH dan akan rangka aktiviti aktiviti yang berkaitan dengan MUSLEH, contohnya nadwah 2011. keputusan undian masih dalam proses dan belum diberitahu.

amazing race.

semua wakil daripada Hidayah JB dipecahkan kepada 2trip. aku pun kurang pasti kenapa mesti dibahagikan. okay, yang pertama akan gerak pukul 7.45 malam dan trip kedua gerak pukul 10.45 malam pada hari sama. trip pertama orang orangnya duduk area sekolah dan impian jaya, so diorang kena gerak cepat sebab nanti takde transport. entah macam mana pun aku kurang pasti. trip kedua pulak, ada masa untuk berjalan jalan sekitar SP dan shopping.

dan alhamdulillah aku di trip kedua yang hanya tinggal 4banat dan 6banin. so ustazah bawak kitorang jalan jalan kat Fatimah Bakery dan makan malam di Restoran Hussain Nasi Kandar. yang bestnya, ustazah baik belanja banat makan tosai dan apam yang semua tak pernah rasa selama hidup. lepastu kitorang jalan lagi kat Billion. belikan ole ole untuk ustazah dan orang orang trip pertama yang hanya boleh mengharap boleh jalan jalan tapi tak kesampaian.

yang amazing race nya bila ustazah nak kitorang shopping laju. padahal masa tu kitorang tengah beli tea set untuk ustazah dan taknak bagi tau dan nyorok nyorok beli. siap ada taktik untuk tarik perhatian ustazah supaya tak ikut kitorang beli sekali. bila ustazah macam dah panggil panggil suruh turun, kitorang semua dah gelabah. "eh belum beli pembalut hadiah dan salotape." aiseh, terus naik escalator laju laju lepastu akhirnya sempat beli.

lepastu hujan. waa sedap la kan. dah la kitorang kena jalan jauh untuk pergi solat. semua dah basah je kan lari dalam hujan. bila dah sampai masjid, lega. solat jama' takhir dan tunggu hujan reda. tapi alangkah sedihnya, bila hujan tetap maintain lebatnya. semua macam taktau nak buat apa. lepastu tiba tiba ada pakcik offer tumpangkan kitorang pergi stesen bas. semua bahagia je kan naik kereta hebat pergi stesen bas. alhamdulillah, kebaikan itu ada di mana mana.

di stesen bas.

aaa. diorang belum bertolak? kesiannya. kitorang sempat shopping macam macam, siap amazing race lagi. dan diorang tengah tunggu dengan sangat lama dalam bas. rupanya wiper bas trip pertama rosak. so susahlah kan nak travel sebab tengah hujan lebat. serius simpati sangat. tapi last last, diorang gerak lagi awal, pukul 10 kot. dan kitorang gerak dalam pukul 11. dan paling peliknya, trip kedua sampai lagi awal daripada trip pertama. memang sangat sedih la kan kalau jadi diorang. tapi sebenarnya memang bas kitorang laju pun.



burtuQaly: alamak. panjangnya. hebat lah kan kalau dah berjaya baca sampai sini. tahniah. huh, moga pengalaman ini mengajar aku menjadi hamba yang lebih taat. insyaAllah. dan, moga semua ilmu yang dapat daripada sana, semua peserta nadwah boleh mempraktiskan dengan baik. okay? :D

4 positive.:

Anonymous said...

TBC : Team Building Course

atiqah amin said...

woah. tahniah la tau kan. :) thx for the info.

--- said...

haha. nape mesti nt teruja sangat,atiqah. huu~

eyy,rindunya semua orang! T___T

atiqah amin said...

haha pitiya ni. biarlah orang semnagat. bukan selalu au semnagt nak type pasal pengalaman. sebab best sangat jadi kita memang akan kongsikan :D rindu jugak! argh.