Saturday, November 13, 2010

qiyadah.

in the name of Allah alMumeet,

"leadership is action, not position." (Donald H. McGannon)

"boleh tak kalau ana kata qiyadah SMIH sekarang teruk?"
"bagi ana, qiyadah ada yang baik dan kurang baik. jadi, bukanlah semuanya teruk."
"bukan ke, kerana nila setitik rosak susu sebelanga?"

benar. qiyadah bukan semuanya teruk. sebab ada je qiyadah yang baik. sebab tu lah adanya jemaah. dalam jemaah, semua saling lengkap melengkapi. mempu tampung kelemahan orang lain. hasilnya, qiyadah takkan rosak kerana satu qiyadah. susu takkan rosak kerana setitik nila.

"kalau qiyadah tak teruk, ustaz takkan tibatiba nak buat kem qiyadah. yelah kalau dulu, mana pernah qiyadah ada buat program macam antunna, maknanya diorang bagus."

qiyadah semakin kurang kualitinya kerana manusia yang ada pun semakin ramai yang kurang kualitinya. kerana zaman yang semakin parah buat kami goyah. tetapi kami cuba untuk merasakan tanggungjawab memperbaiki peribadi dan mencetuskan perubahan yang lebih baik.

"siapa yang sanggup berkorban segalanya bila dapat arahan daripada ketua?"
"kalau ni je lah yang sanggup berkorban, kenapa antum datang kem qiyadah?"
"siapa yang nak ubah pendirian, bangun sekarang!"

dalam alQuran, ALLAH berfirman kepada orang yang beriman untuk mentaati ALLAH, mentaati RASUL dan mentaati KETUA di kalangan kamu. jadi? untuk taat pada perintah ketua, WAJIB! seandainya kita diarahkan mengorbankan masa untuk dakwah, terimalah, ikhlaslah menerima amanah.

"masalah sekolah bukan ikhtilat atau mencarut seperti yang antum cakap. tapi masalahnya ialah pelajar sendiri yang tak faham islam."

apa guna kalau dah tahu ilmu, tapi tak praktis? apa guna kalau pokok ditaburi dengan baja buah, tetapi tidak menghasilkan buah? setiap perkara mesti menghasilkan amal! takde manfaat kalau kita belajar macam mana nak masak nasi kalau kita tak pernah pun pergi dapur. AMAL sangat PENTING!

"antunna nak qiyadah jadi baik je ke, antunna nak semua pelajar di sekolah baik?"
"semua pelajar baik."
"kenapa macam tu? susahsusah je antunna nak ajak orang jadi baik."
"sebab kita takkan mampu bertahan baik sorangsorang."

syurga diciptakan bukan untuk RASULULLAH sahaja. tetapi ALLAH ciptakan syurga buat semua hambaNYA yang beriman. kerna itulah ALLAH memerintahkan nabi menyampaikan ajaran ISLAM, biar semua orang tak hanya cemburu dengan orangorang yang mendapat nikmat di syurga, tetapi berebut untuk memasukinya.

burtuQaly: sesungguhnya KEM QIYADAH mengajar aku menjadi hamba. ALLAH, berikan kekuatan buat kami untuk melakukan transformasi. TRANSFORMASI TARBIYAH HIDAYAH :) "change for good is not a sin. though it'll cost you blood and tears." (HLOVATE)

6 positive.:

Fitriyyah A.A said...

T___T

huu. betul. Kem Qiyadah mengajar kita 1001 benda. Alhamdulillah,Allah masih membuka hati-hati kita.

saya rasa rindu yang amat!

burtuQaly said...

SANGAT rindu! ARGH patut buat kemqiyadah edisi ke dua. rindu nak menangis banyakbanyak masa kat kem! tsktsk.

Fitriyyah A.A said...
This comment has been removed by the author.
atiqah amin said...

haqqa ke hardcore? err.

mardhatillah said...

takde butang like ke ? :)

atiqah amin said...

maaf rai. takde. hahaha! kalau taruk macam bajet ada orang suka pulak. hish :D